۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۸

مهر گزارش می دهد؛

کشتی با چوخه تایباد در گود بی‌مهری/ چشم‌ها را باید شست

کشتی با چوخه تایباد در گود بی‌مهری/ چشم‌ها را باید شست

تایباد- کشتی با چوخه یکی از بارزترین ویژگی‌‌های فرهنگی اجتماعی و بومی محلی خراسان بزرگ است که به گفته فعالان این رشته ورزشی مدت‌ها است که در گود بی‌مهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان کشتی با چوخه نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک آئین فرهنگی پهلوانی در تمام شئون زندگی مردم جریان دارد.

مردم خراسان حتی در جشن ها و اعیاد و عروسی های خود این آئین باستانی را اجرا می کنند و گرامی می دارند و از این طریق همواره روحیه مردانگی و پهلوانی را در خود زنده نگه می دارند.

اگر روزگاری کشتی با چوخه در مناطق و شهرهایی همچون قوچان، اسفراین، چناران، شیروان، نیشابور، لایین و دیگر مناطق شمال خراسان مرسوم بود، اینک این ورزش در مناطق جنوبی تر خراسان نظیر تایباد، فریمان، تربت جام و گناباد نیز طرفداران بسیاری دارد.

کشتی باچوخه درشهرستان تایباد ازقدمت دیرینه ای برخودار است از منطقه سنقرآباد تایباد تا مرز کال سنگ کشور افغانستان این مسابقه برگزار می شده که برگزاری آن با ساز سرنا و دهل همراه بوده اما این روز ها این رشته مهیج و پرطرفدار مورد بی مهری قرار گرفته و ورزشکاران این رشته در شهرستان مرزی تایباد از آن فاصله گرفتند.

سرمایه گذاری شخصی برای کسب افتخارات ملی

رییس هیت کشتی با چوخه شهرستان تایباد در این رابطه اظهار کرد: کشتی با چوخه در شهرستان تایباد از طرفداران زیادی برخودار است به گونه ای که در مراسم عروسی و سنتی نیز کشتی با چوخه برگزار می شود.

رجب سالاری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه کشتی باچوخه در شهرستان مورد بی توجهی قرار گرفته است افزود: متاسفانه ورزشکاران این رشته در شهرستان از سالن ورزشی اختصاصی برای تمرین برخودار نیستند.

وی افزود: ورزشکاران این رشته تمام هزینه ورزشی خود را از جیب خودشان هزینه می کنند و هیچ گونه دلگرمی در این خصوص ندارند.

وی گفت: از آنجا که همیشه ورزشکاران این رشته به ویژه در خراسان رضوی مقام آور بودند لذا حمایت مسئولان کمترین درخواست ورزشکاران این خطه است.

رقابتهای کشتی با چوخه جام بسیج

سالاری افزود : ورزشکاران این رشته روی تشک خراب و فرسوده تمرین می کنند که بعضا باعث آسیب دیدگی ورزشکاران می شود.

ریس هیت کشتی با چوخه شهرستان تایباد افزود: در حال حاضر تعداد ۵۰  کشتی گیر با چوخه در رده های مختلفی سنی در این شهرستان مرزی با کمترین امکانات ورزشی در حال فعالیت هستند.

در گود کشتی با چوخه تایباد امکاناتی وجود ندارد

محمد رزم آرا از قهرمانان حرفه ای این رشته نیز در تایباد می افزاید: ورزشکاران این رشته که از استعدادهای بالقوه ای برخودار هستند اما به دلیل اینکه حمایت نمی شوند این رشته ورزشی را کنار گذاشتند.

وی گفت: متاسفانه ورزشکاران در این رشته ورزشی مهیج که از طرفداران زیادی برخودار است از سالن مناسب و امکانات و تجهیزات ابتدایی برای فعالیت محروم هستند.

وی با بیان اینکه هزینه های آماده سازی این رشته بسیار بالا است ادامه داد: تمامی هزینه ها توسط ورزشکاران پرداخت می شود و  در صورتی که در مسابقات مقام کسب کنند جایزه دریافتی آنها حتی یک پنجم مخارج آنها را نیز تامین نمی کند.

وی بیان داشت: ورزشکاران این رشته اغلب از قشر ضعیف و کارگر جامعه هستند و لذا به دلیل نداشتن شغل برای تامین مایحتاج زندگی از این رشته ورزشی فاصله می گیرند.

وی افزود: ورزشکاران این رشته در دیگر شهرستان ها مورد حمایت مسئولان قرار گرفته و اغلب برای مقام آوران این رشته شغلی نیز ایجاد کرده اند و لذا ورزشکار با دلگرمی تمام در مسابقات حضور پیدا می کند انا در این منطقه خبری از این دست حمایت ها نیست.

ساخت گود کشتی بلاتکلیف مانده است

رمضان یارمحمدی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تایباد نیز گفت: استعدادهای فراوانی در این رشته ورزشی در شهرستان وجود دارد که مدت دوسال است هیئت کشتی با چوخه شهرستان راه اندازی و فعالیت خود را در رده های نوجوانان، جوانان شروع کرده است.

وی نبود سالن مخصوص، امکانات و تجهیزات این رشته را از عمده ترین مشکلات این رشته ورزشی در شهرستان عنوان کرد و افزود: در چند سال گذشته کلنگ ساخت گود کشتی در شهرستان زده شد که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار ساخت آن متوقف شده است.

سیستم دولتی برای کشتی چوخه سرمایه گذاری نکرده است

رییس فدراسیون جهانی کشتی در همین رابطه با بیان اینکه کشتی با چوخه ریشه در خون مردم دارد و همه فعالیتها در این رشته مهیج توسط مردم انجام می شود اظهار کرد: متاسفانه سیستم دولتی در این رشته سرمایه گذاری نکرده است.

محمد هادی موذن جامی در گفتگو با مهر بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی بودجه ای برای فدراسیون بین المللی کشتی با چوخه در نظر گرفته شده است که هنوز تکلیف آن مشخص نیست.

رییس فدراسیون جهانی کشتی با چوخه گفت: ما اگر در ورزش سرمایه گذاری کنیم ضرر نمی کنیم و دولت بایستی از رشته ورزشی همانند کشتی باچوخه که از طرفداران زیادی برخوردار است حمایت بیشتری داشته باشد.

رقابتهای کشتی با چوخه جام بسیج

وی افزود: پس از مذهب، ورزش تاثیر گذارترین عامل در وحدت در بین اقوام و مردم است و  لذا حضور مردم می تواند نشاط اجتماعی و سلامت را در جامعه بوجود بیاورد.

موذن جامی گفت: کشتی با چوخه امروز جهانی شده است و این رشته ورزشی بیش از ۱۰۰ فن دارد که نشان از غنای این رشته ورزشی دارد که دولت بایستی از این رشته حمایتهای فراوانی داشته باشد.

وی بیان داشت: نگاه ما به رشته کشتی با چوخه جهانی است و لذا دو دفتر در تهران و مشهد برای توسعه کشتی باچوخه راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه قهرمانان جهان این کشتی را پسندیده اند افزود: در راستای ترویج کشتی چوخه بایستی به روشهای علمی و استاندارد عمل کنیم تا این رشته ورزشی توسعه پیدا کند.

رییس فدراسیون کشتی با چوخه افزود: کشتی باچوخه امروز بر اساس شور و اشتیاق جوانان و ورزشکاران این رشته پر طرفدار پیش می رود.

طراحی لباس جدید

وی گفت: لباس جدیدی براساس استانداردها طراحی شده که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد و علاوه بر ین اقدام فعالیت هایی در راستای برگزاری کلاس های آموزشی مربیگری و داوری در سطوح مختلف در دستور کار است.

در مجلس شورای اسلامی بودجه ای برای فدراسیون بین المللی کشتی با چوخه در نظر گرفته شده است که هنوز تکلیف آن مشخص نیست. وی با توجه به اینکه این رشته ورزشی از طرفداران زیادی برخوردار است افزود: دانشگاه ها در کشور هنوز به این رشته مهیج اهتمامی نورزیده که انتظار می رود توجه ی بیشتری به این مقوله صورت پذیرد.

موذن جامی افزود: امروز ما به دولت و مجلس نیاز داریم تا بتوانیم این رشته پرطرفدار را به جهان معرفی کنیم.

به امید اعتبارات دولتی نباید نشست

نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همت مردم امروز خیلی از مشکلات کشور را حل کرده است و حل می کند و بایستی قدر این همت را بیشتر بدانیم.

غلامرضا اسدالهی افزود: نظر دولت بر این است که ما در تمام کشور فضاهای ورزشی داشته باشیم ولی با توجه به وضعیت بودجه ای کشور و خصوصا بحث تحریم ها این امر امکان پذیر نیست.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی افزود: بهترین راهکار اینست که توان مردم و دولت با یکدیگر تلفیق شود تا قسمتی از کار توسط دولت و قسمتی هم توسط مردم انجام شود تا بتوانیم مجموعه های ورزشی را در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر خواسته باشیم به امید دولت با وضعیت اعتبارات فعلی بنشینیم سالهای سال طول خواهد کشید که در مراکز جمعیتی ما و حتی در روستاهای مرکزی بتوانیم امکانات ورزشی به اندازه نیاز مناطق ایجاد کنیم.

اسداللهی افزود: در حال حاضر تلاش دولت بر این است که بتواند یک سرانه متناسب و متوازنی را در مناطق ایجاد بکند و بایستی بین رشته ها هم یک نگاه متوازنی داشته باشد.

تمامی نگاه ها به سمت فوتبال است

عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی افزود: همه نگاه ها در کشور به سمت فوتبال است و رشته هایی مثل کشتی با چوخه که ریشه در فرهنگ مردم دارد مورد بی مهری قرار گرفته است.

نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از رشته کشتی با چوخه که از رشته های پر طرفدار در کشور می باشد و باعث ایجاد هیجان عظیمی در بین جوانان می شود و می تواند خلاء های ورزشی کشور را کم کند.

وی ادامه داد: جلب توجه و سرمایه گذاری بیش از حد بر روی فوتبال که تاکنون نتیجه چندانی هم نداشته اقدام شایسته ای نیست بلکه باید نگاه ها به چنین ورزش ها و رشته هایی تغییر کند به ویژه کشتی با چوخه که ریشه در آیین پهلوانی خراسان دارد.

آمادگی برای برگزاری مسابقات بین المللی در تایباد

رییس دفتر فدراسیون بین المللی کشتی با چوخه نیز در این رابطه بیان کرد: از قرار گرفتن این رشته ورزشی زیر نظر فدراسیون کشتی استقبال می کنیم تا از زیر نظر فدراسیون بومی محلی خارج شود زیرا برخی از افراد اعتقادی به کشتی با چوخه ندارند.

حمایت از رشته کشتی با چوخه که از رشته های پر طرفدار در کشور می باشد باعث ایجاد هیجان عظیمی در بین جوانان می شود و می تواند خلاء های ورزشی کشور را کم کند. محمدرضا ابراهیم آبادی در گفتگو با مهر بیان کرد: فدراسیون بومی محلی هزینه های زیادی را در رشته های فوتبال، والیبال و دیگر ورزشها خرج می کند که خود آنها دارای فدراسیون و بودجه ای مجزا هستند و متاسفانه هیچ هزینه ای برای کشتی باچوخه که زیر نظر خود فدراسیون بومی محلی است صورت نمی پذیرد.

وی با اشاره به اینکه این رشته ورزشی توانمندی این را دارد که فدراسیون مستقلی داشته باشد افزود: اگر بودجه ی یک میلیاردی داشته باشیم در تشکیل فدراسیون مشکلی نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: رشته کشتی با چوخه توان فراگیری در سطح جهان دارد و دولت و مجلس با حمایتهای خود می توانند راه ورود این رشته ورزشی را به المپیک هموار کنند.

ابراهیم آبادی افزود: اگر از برگزاری مسابقات کشتی با چوخه حمایت شود آمادگی برگزاری مسابقات بین المللی با حضور ۲۰ کشور در گود شهرستان تایباد را داریم.

گزارش: اویس چهاریاری

 

 

کد خبر 2774224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha